Annons

Du är här

Ny grafisk design ska stärka Brandskyddsföreningens varumärke

Publicerad15 februari 2017  Text BrandSäkert

Brandskyddsföreningen

Tjänsten som grafisk designer på Brandskyddsföreningen är helt ny. Tanken är att Leif Mansnerus ska hjälpa till att bygga varumärket och skapa ett nytt och enhetligt intryck av föreningen.

Vad gör en grafisk designer?

Mitt jobb går ut på att ta fram det visuella uttrycket, i det här fallet för Brandskyddsföreningen. Det handlar om att nå rätt målgrupp, skapa igenkänning och ha en tydlig avsändare som speglar hela organisationen. Sedan har jag alltid som ambition att skapa något nytt och hitta nya sätt att uttrycka mig på. 

Vad jobbar du med just nu?

Jag håller på med en uppdatering av varumärket Brandskyddsföreningen där vi renodlar det grafiska uttrycket för att tydligare visa vilka vi är och för att se till att allt hänger ihop. Vi håller till exempel på med att skapa ett helt nytt uttryck för den årliga brandkonferensen med ny logga och ett bildspråk som direkt visualiserar innehållet vilket känns jättespännande. Vi kommer också att se över våra förlagsprodukter grafiskt och formen för Heta Arbeten. 

Hur har arbetet med nya hemsidan sett ut?

Det har varit ett riktigt roligt jobb. Jag har varit med och skapat ett nytt bildspråk som ska bidra till att förstärka Brandskyddsföreningens förflyttning mot att bli en kunskapsorganisation. Tanken har varit att mer visa hur man skyddar sig mot brand än hur man släcker den vilket jag tycker att vi har lyckats bra med.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Eftersom jag kommer från den traditionella reklamvärlden tycker jag att det är intressant att jobba med ett enda varumärke, ha tid att utveckla det och bygga upp något nytt. Dessutom är det för en god sak eftersom Brandskyddsföreningen värnar om ett brandsäkrare Sverige.

Nummer 1—2017

Den här artikeln finns med i BrandSäkert № 1—2017.