Annons

Du är här

Flygplatsen skulle ha öppnat 2010, men nu är det knappast troligt att det sker förrän tidigast 2019.

Skandalerna bakom Berlins nya flygplats

Publicerad15 februari 2017  Text David Isaksson

Utblick

Berlin Brandenburgs internationella flygplats skulle ha öppnat i juni 2012, men stoppades då brandsäkerhetsystemet inte fungerade. Det var början på den största byggskandalen i det moderna Tysklands historia. Idag, fyra år senare, pågår bygget fortfarande och vet ingen säkert när flygplatsen kommer att öppna.

Fredagen den 16 mars 2012 var det dags för ett sista test av Berlins nya stora flygplats. Runt 6 000 människor i gula västar och gröna bygghjälmar skulle låtsas vara passagerare och röra sig genom terminalerna som att allt var på riktigt. Det fanns två skäl till att ledningen ville genomföra en sådan jätteteater. Tanken var att testa flygplatsen i skarpt läge för att se hur besökarna använde den. Men man ville också utbilda personalen. De skulle få lära sig hur flygplatsen fungerade innan den öppnade. 

Berlin Brandenburgs internationella flygplats är enorm. Planeringen har hållit på sedan början av 1990-talet. Den skulle bli Europas femte största flygplats och ersätta Berlins betydligt mindre Schönefeld och Tegel. 

I mars 2012 hade det gått sex år sedan det första spadtaget togs. Bygget var redan över ett år försenat. Men flygplatsledningen hävdade med bestämdhet att den skulle öppna i juni.

När de som skulle medverka i testet kom till flygplatsen blev det snabbt tydligt att byggnaderna inte alls var i det skick de borde vara. Brandsäkerhetssystemet testades och visade sig inte fungera. Det upptäckte inte de bränder som fanns men signalerade däremot bränder som inte fanns.

Skandalen var ett faktum. Flygplatsen var inte bara en enorm investering, utan också ett prestigeprojekt för både staden Berlin och förbundslandet Brandenburgs politiker. Med den skulle Berlin bli en världsstad.

Dieter Faulenbach da Costa är en stads­planerare som var ansvarig för planeringen av flygplatsen fram till 1999. Han berättar att när testet skulle genomföras var flygplatsbyggnaderna helt enkelt inte klara.

– I den rapport som senare togs fram konstaterades att bara 56 procent av bygget var färdigställt, förklarar han. 

Mänskliga brandvarnare

Flygplatsledningen menade trots det att de skulle kunna öppna i juni. De föreslog att man skulle anställa 800 studenter under tiden brandskyddet fixades. Studenterna skulle förses med mobiltelefoner och manuellt hålla utkik efter bränder. Den som såg något misstänkt skulle rapportera det till en sambandscentral. 

Martin Delius satt i Berlins parlament vid tiden och kom att leda den undersökning som parlamentet tillsatte 2012. Han menar att förslaget visar hur desperat ledningen var att få klart bygget.

– Tanken var att låta lågavlönande arbetare hålla koll på den del av flygplatsen som var en byggplats. Det var ett fånigt förslag som dessutom inte skulle fungerat. Det går inte att kombinera automatiska system av den typ som flygplatsen har med vanliga människor, säger Martin Delius.

Som läget var skulle ”ingen vettig människa”, Martin Delius ord, gett flygplatsen tillstånd att öppna. Och något sådant fick den inte heller. 

När man säger att flygplatsen inte öppnade på grund av brister i brandsäkerheten är det lätt att missförstå omfattningen av problemet, menar Martin Delius. 

– Officiellt var problemet brandsäkerhet, men vad är ett brandsäkerhetssystem i en byggnad av den storleken? Det är nästan allting som finns bakom fönster och väggar. Det är ett enormt system av rör som leder ut rök, dörrar som stängs automatiskt, sensorer och så vidare. När de sa att det var fel på brandsäkerhetssystemet så menade de att hela byggnaden var ”kaputt”.

Skälet till att man inte var klar var, enligt Martin Delius, att flygplatsen hela tiden ändrat design.

–  De gjorde flera stora förändringar av terminalen under själva bygget. De lade till saker som ett shoppingområde, ett restaurangområde och byggde en gate för nya Airbus A380.

En del av de här förändringarna, av vilka många skedde 2009–2010, motiverades av ekonomiska skäl, andra hade med ny EU-lagstiftning att göra. Enligt Martin Delius tog också de som var inblandade i bygget ”chansen” att genomföra sina egna önskemål när byggnaden planerades om.

– Flygplatsen hade varken tid eller pengar till att ändra byggplanerna för hela projektet, så man började bara bygga. De tog fram en grov skiss som föreställde byggnaden efter omgörningarna och bad byggfirmor och arkitekter att ändra under tiden bygget pågick. Sedan dess har ingen en klar uppfattning om vad som har byggts i detalj, säger Martin Delius. Eftersom brandsäkerhet är en så integrerad del av byggnaden så behövde hela systemet ändras varje gång ett rum gjordes större eller mindre eller en vägg lades till eller togs bort. Men det gjordes inte. Bara att dra kablar var ett enormt arbete som förstås krävde exakt kunskap om hur byggnaden såg ut.

Flygplatsbygget har, inte helt oväntat, hånats. Inte utan skadeglädje har utländska medier använt den för att ifrågasätta bilden av tyskarna som världsmästare på planering. 

Sedan 2012 har personer i ledningen för bygget bytts ut flera gånger. Flygplatsen har kantats av flera stora skandaler. En ansvarig ingenjör var i själva verket inte alls ingenjör till exempel och i oktober 2016 dömdes en före detta anställd vid flygplatsen till 3,5 års fängelse för att ha tagit emot en muta på nästan 1,5 miljoner svenska kronor. 

Oviss framtid

Det har alltså inte varit någon brist på kontroverser som flygplatsen själv skapat. Men det är möjligt att den stora uppmärksamheten också har lett till att man ändrat på saker som faktiskt fungerat. Tyska och internationella medier har gjort sig lustiga över att arkitekten Meinhard von Gerkan designat huvudterminalen så att röken vid en brand skulle ledas ut genom golvet. Han ville inte ha rör i taket på den 80 meter höga terminalen. Tidningarna påpekade att rök stiger uppåt och röken genom golvet blev en symbol för byggets inkompetens. 

Men både Dieter Faulenbach da Costa och Martin Delius menar att konstruktionen hade fungerat.  

– TÜV:s (den tyska oberoende organisation som undersöker den här typen av tekniska lösningar) ingenjörer hade godkänt lösningen, säger Dieter Faulenbach da Costa.

Men efter alla skandaler ville inte flygplatsledningen försvara den och numera har huvudterminalen rör för att leda ut rök i taken.

Dieter Faulenbach da Costa tror att flygplatsen aldrig kommer att öppna. Han menar att de inblandade inte kommer att bygga klart den.

– De förändrar saker hela tiden. Någon gång kommer man till den punkt när ingen längre är intresserad av driva flygplatsen. Och då måste vi fundera över vad vi ska göra med den här byggnaden.

Parlamentets undersökning är avslutad och Martin Delius säger att han inte vet exakt vad som händer på flygplatsen just nu. Men han är ändå mer positiv. 

– De har ägnat nästan två år åt att bygga och planera om hela byggnaden. Jag tror att de nästan har dragit klart alla kablar. Det är bra.

Berlins kommunfullmäktige har sagt att Berlin Brandenburgs internationella flygplats ska öppna 2018, men många tvivlar på att det kommer att ske. Enlig en rapport som tidningen Bild Zeitung tagit del av är det inte troligt att den öppnar förrän 2019.

Berlin-Brandburg-Flygplatsen

  • Började planeras 1992 och bygget startade 2006. 
  • Kostnaden beräknades 2006 till 24,5 miljarder kronor.
  • Hittills har flygplatsen kostat 62,5 miljarder kronor.
  • Flygplatsen skulle ursprungligen ha öppnat 2010.
  • 2012 upptäcktes det att brandsäkerhetssystemet inte fungerade.
  • Officiellt ska den öppna 2017, men många tvivlar på att det kommer ske.

Nummer 1—2017

Den här artikeln finns med i BrandSäkert № 1—2017.