Annons

Du är här

Christer Böös.

Kundsupport hjälper till med allt

Publicerad5 april 2017  Text BrandSäkert

Medarbetaren

Christer Böös jobbar på Brandskyddsföreningens kundsupport och tycker att det bästa med jobbet är att få jobba för den goda sakens skull – att förebygga brand och sprida kunskap.

Vad hjälper kundsupport till med?

– Kundsupport hjälper till med allt – det är den enkla förklaringen. Om växeln inte vet vart de ska koppla ett samtal så hamnar de i kundsupport. Men framför allt hjälper vi till med beställningar av böcker och hanteringar av Heta Arbeten-konceptet. Det är ett ganska stort koncept. Det utförs ungefär 60 000 utbildningar per år. I övrigt blir det en del orderhantering och frågor kring alla abonnemang som våra kunder har. 

Hur många samtal får ni varje dag?

– Det är många, vi hanterar cirka 130 samtal varje dag. De flesta ställer frågor kring Heta Arbeten. Men många frågor handlar också om brandskydd i stort. Privatpersoner vill veta hur man skyddar sig mot bränder hemma och företagare vill veta vilka lagar och regler som gäller inom brandskyddsområdet. 

Finns det någon fråga som sticker ut från mängden?

– Ja, jag kan berätta om den konstigaste frågan jag fått! Det var när de ringde från ett flygbolag för att fråga om det stämmer att räddningstjänsten får beslagta ett flygplan för att transportera saker. Sådana frågor skickar jag vidare till en brandingenjör. Men det stämmer faktiskt att de har rätt att göra detta. I just detta fall hade det skett en olycka i Kristianstad och räddningstjänsten behövde det här flygbolagets flygplan för att snabbt transportera ner utrustning, så passagerarna som tagit plats för att flyga fick snällt utrymma. 

Vad är det bästa med ditt jobb? 

– Det är alla glada kunder! Och självklart att jag får jobba för den goda saken, att förebygga brand och sprida kunskap. Det är väldigt många hos oss som tycker att vi jobbar för en bra sak och att det är värdefullt. Så även jag. Dessutom är det ett fantastiskt roligt jobb och väldigt omväxlande. 

 

Nummer 2—2017

Den här artikeln finns med i BrandSäkert № 2—2017.