Annons

Du är här

Så mötte hon pressen under skogsbränderna

Publicerad13 november 2018  Text Karin Wandrell

Experten case

Vid en kris gäller det att ha koll även på kommunikationen, inte minst till media. Det vet Isabella Engblom, kriskommunikatör, som jobbade i princip dygnet runt under de stora skogsbränderna i somras.

När skogen stod i lågor blev Isabella Engblom inkallad till staben i Ljusdal via Criscom, en organisation under Försvarsbildarna för frivilliga kriskommunikatörer. Under en intensiv vecka var det hennes ansvar att se till att journalisterna kunde göra ett så bra jobb som möjligt och att de utsedda talespersonerna hade tillgång till den senaste informationen.

– Det som var viktigt för mig var att skapa förtroende för Länsstyrelsen i Gävleborg, som precis hade tagit över ansvaret, både bland journalister och de drabbade genom att samordna kommunikationen. Jag valde att fokusera på två områden – arbetet med media och med de utsedda talespersonerna.

Det absolut viktigaste i kontakten med media menar Isabella Engblom är att vara oerhört lyhörd för att snabbt kunna möta journalisternas önskemål. Presscentret, som var öppet från tidig morgon till sen kväll, var placerat nära staben i Färila i ett skyddsobjekt där det bland annat rådde fotoförbud. 

– Det var något media måste känna till när de gjorde intervjuer vilket vi också informerade om innan presskonferensen. Några försökte även ta sig förbi vakterna för att komma till staben, vilket var en annan sak vi var tvungna att hantera.

Journalisterna ville förstås också komma så nära bränderna som möjligt, något som inte var helt lätt att åstadkomma på grund av den fara som rådde. Efter två avbrutna pressresor med buss på grund av oväntade bränder på vägen fick man tänka om. Istället erbjöds till exempel BBC bilder tagna av landshövdingen från en helikopter. 

– Trots uppmaningar att inte fota de nedbrunna husen togs det bilder på dem så jag fick påpeka att de drabbade var upprörda över att det fanns journalister på plats och att de inte ville se sina hus i media. 

För att media skulle få tillgång till så mycket information som möjligt gavs den första intervjun klockan sex på morgonen och den sista 21.30 med P4 lokalt som ville ha en slutrapport för dagen plus presskonferenser varje morgon och kväll.

– Det var oerhört intensivt och otroligt spännande. Det kändes verkligen som om jag var med om en unik händelse.

Drabbade i fokus

Den andra viktiga uppgiften var att se till att de utsedda talespersonerna, landshövdingen och räddningsledaren, alltid hade tillgång till den senaste informationen. För att inte journalisterna skulle tröttna och på egen hand söka upp andra intervjupersoner som kanske hade en annan agenda såg Isabella Engblom till att ta in talespersoner även från andra organisationer på presskonferenserna. 

– Vi hade bland annat med en restvärdeledare som berättade hur det gick till när människor fick återvända till sina hem och brandmän från såväl Eslöv som Frankrike och Polen som pratade om hur de jobbade och om sin resa hit. 

För att få ett så bra resultat som möjligt gäller det att hitta personer som vill och är bekväma med att tala inför pressen. För Isabella Engblom var det viktigt att all information som gick ut alltid hade de drabbade i fokus och hur det som skedde påverkade dem.

– Det gäller verkligen att få talespersonerna att hela tiden tänka och tala utifrån de drabbades perspektiv och där kändes det som att vi lyckades. Både landshövdingen och räddningsledaren var väldigt lyhörda och bra på att göra detta.

Enda motgången var när räddningsledaren under en presskonferens i ett tidigt skede, berättade att de evakuerade i ett visst område skulle få återvända hem utan att de berörda personerna själva visste om det. 

– De drabbade reagerade starkt på detta eftersom de ville bli informerade en och en och inte via media. Det var en otroligt känslomässig tid för många, där gårdar som gått i arv i generationer plötsligt gått upp i rök. Vi tog till oss av det misstaget redan nästa dag när det var dags för fler att återvända hem.

En kriskommunikatör behöver vara stresstålig eftersom det hela tiden händer nya saker. Det gäller att snabbt kunna parera de olika effekter kommunikationen kan få och samtidigt ständigt tänka helhet och samordning så att alla är nöjda med hur och vad de får informationsmässigt.

Isabella Engblom sammanfattar kort veckan i Ljusdal med att det behövs mer sprinkler och mindre stuprör.

– Alla är extremt duktiga på att lösa sina uppgifter, men det gäller att lägga hela pusslet för att förstå helheten och skapa förtroende. Vi behöver förstå komplexiteten i att så många frivilliga deltar och vara tydliga så att alla förstår sina roller. Men jag måste säga att jag är imponerad över att det ändå gick att få ihop så många organisationer och frivilliga som aldrig hade träffats förr.

Tips till pressansvariga:

  • Var lyhörd, snabb och försök alltid hitta lösningar för att hjälpa media att göra ett så bra jobb som möjligt.
  • Utgå hela tiden från de drabbades perspektiv.
  • Välj ut en talesperson till en början, men tänk sedan brett så att både män och kvinnor, olika yrkesroller och personer från olika organisationer får höras.
  • Försök täcka händelsen ur alla perspektiv. Tänk bilder, pressresor, kartor etcetera.
  • Bygg upp ett kontaktnät på platsen så att du blir spindeln i nätet.
  • Stötta varandra. Kritisera och utvärdera när krisen är över.

Nummer 5—2018

BrandSäkert 5 2018 omslag
Den här artikeln finns med i BrandSäkert № 5—2018.